Motorbranschen

Är du online med dina kunder?

Facebook, Twitter, Youtube och bloggar … har du lagt till internet i marknadsföringen? Du måste inte, det finns andra sätt, men det är lätt att hänga på trenden – det är rätt kul och enkelt!

De börjar dyka upp nu, bilhandlarnas och verkstädernas Facebooksidor. Det finns de som lägger in filmer på Youtube, någon enstaka som bloggar men vi har inte hittat någon som twittrar.

Branschen har inte legat i startgroparna för att kasta sig in i de digitala forumen på internet. Och frågan är: Ska vi eller ska vi inte? Hamnar vi hopplöst i bakvattnet om vi inte anammar de sociala medierna? Eller håller vi produktiviteten högre och slipper oroa oss för inkräktning på våra it-system om vi låter bli?

Du ska naturligtvis avgöra själv!

De sociala medierna kommer inte att kunna ersätta alla traditionella medie- och kommunikationskanaler helt.

– Och deras betydelse överskattas ofta, jag är inte säker på att de går hem överallt. Det kan ju finnas skäl att trygga en Facebookgrupp med sitt namn, vem som helst kan ju göra det annars. Men för att det ska bli bra ska man nog ha

väldigt bra koll på sin målgrupp, kanske ett ungdomligt varumärke och kunna driva sina forum effektivt. Bilbranschen är väl, som många andra, ganska konservativ och trög och hittar kanske inte rätt i tilltalet på till exempel Facebook, säger Anders Parment som är ekonomie doktor och forskare vid Stockholms universitet.

Men helt klart har den internetbaserade kommunikationen kommit för att stanna. Framtidens kunder är i alla händelser på nätet – 98 procent av alla svenska barn mellan 12 och 16 år. På Facebook är fyra miljoner svenskar registrerade.

De stora nätverkssajterna växer så det knakar – och de är gratis, både att ansluta sig till och använda. Dessutom snabba (liksom den nya kunden som förändrar sitt köpbeteende raskt). Men det kräver förstås tid och tanke att engagera sig om det ska bli kreativt och framgångsrikt.

Dialogen är det nya

Den stora fördelen med sociala medier är att de är interaktiva. Du får en dialog och en relation med dina presumtiva kunder. Det är mer en uppmuntran till samtal än skryt och skrävel. Det är ett nytt, öppnare sätt, att tänka och marknadsföra sig på. Det är inte längre du allena som dikterar villkoren för vad dina köpare ska tänka och tycka, det är ofta du som deltar i deras sammanhang.

Du kan få synpunkter på din verksamhet och kommentarer om dina bilar. Det är ett nytt, öppnare sätt, att tänka och marknadsföra sig på. Dina fans kan själva lägga upp bilder och filmer, puffa ut till andra, återkomma och få bredvid-information som stärker ditt varumärke. Du ökar din tillgänglighet.

– Sociala medier ligger i tiden. För oss var Facebooksidan en naturlig fortsättning på hemsidan. Vi ser ju också att våra konkurrenter här i stan blir mer och mer aktiva på sin Facebooksidor, säger försäljningschef Leif Agustsson på Atteviks i Jönköping.

Tre huvudvägar

Egentligen finns det tre huvudvägar till en medienärvaro på nätet.

1. Du kan besöka andras forum (läs: kundernas) – bevaka, läsa och kommentera vad som skrivs om ditt företag/varumärke. Hittar du dina presumtiva kunder där de befinner sig på olika plattformar, kan du fånga upp dem redan på intressestadiet, innan de har hunnit bli översållade av reklam. Och du kan komplettera vad som skrivs om ditt varumärke.

2. Du kan göra egna sidor och öppna konton. Från dem bygger du dels upp din image, dels nätverk och relationer med anhängare.

3. Du kan givetvis annonsera också. Antingen på vanligt sätt på webbplatser som besöks ofta av dina kundgrupper, sådana annonser kallas ”banners”. Du kan också köpa sponsrade länkar på till exempel Google, det är dem du ser i plattorna längst upp och till höger när du googlar på ett sökord. Du betalar bara för varje klick/varje besökare som Google skickar till din hemsida och ju mer du betalar för varje klick, desto högre upp hamnar du på sidan. Det tredje, avgiftsfria sättet, är att ange smarta sökord när du registrerar din hemsida, det kallas sökordsoptimering.

Banbrytare i branschen

Om bilbranschen inte har gått i bräschen för mediekommunikation på nätet finns det undantag. De flesta generalagenter har Facebooksidor, andra bilhandlare än Atteviks också – Rejmes, Aftén bil i Åkersberga, Nordslingan i Eskilstuna, Møller bil i Mälardalen till exempel. Och en sökning på ”bilverkstäder” på Youtube lotsar till många företag – Vedeby bilvård, Jopa fordonsservice, Lagerstedts bil, Meca car service, ja, till och med Kalle Ankas bilverkstad finns där och många fler.

Bland andra Benny Holmgren (Holmgrens bil) och Anders Hedin (Hedin bil) bloggar, öppenhjärtigt och personligt.

Kvarndammen var tidigt ute med sina nätauktioner. Sedan tre år tillbaka sker all budgivning från datorer, ”vi når flest besökare så”. Medlemmar kan lägga in bevakning på specifika köpobjekt och försäljningsställen och få försäljningsbilar värderade. Där liksom hos NetBil, som för närvarande säljer cirka 40 bilar i veckan.

Budgivningen är öppen och mycket handlar om kundnöjdhet. På amerikanska sajten www.edmunds.com sprids omdömen och annan samlad information som kunder kan fråga efter – allt från kampanjer över hela kontinenten till prisjämförelser och utbud. Vem vet, något liknande kanske kommer till Sverige också.

Det finns alternativ

Räcker det då inte för bilhandlaren/verkstaden att ha attraktiva lokaler och bra annonsering? Vågar man stå utanför?

– Ja, det tycker jag nog att man ska våga göra. Men för den skull behöver man inte stagnera i sin mediekommunikation. Bilbranschen kanske skulle satsa mer på event, framför allt nyttja sina stora hallar bättre för kundorienterade aktiviteter. Satsa på få och bra grejer med kvalitet, säger Anders Parment.

Om det är självuppfyllande profetior eller inte ska lämnas osagt, men utredning efter utredning visar ändå på en rasande utveckling för de sociala medierna. Företag som använder dem påstås vara mest lönsamma.

– En del nätaktivitet har nog jättestor påverkan på lönsamheten, våra chatsidor, erbjudandena på hemsidan och länkningen till oss från andra portaler till exempel. Kunderna ställer väldigt relevanta frågor på nätet som ofta leder till avslut. Men aktiviteten på Facebook får nog mätas i andra värden; syns man inte finns man inte, säger Gunnar Sanderup, vd på Tage Rejmes i Linköping bil.

√ Sex av tio svenska marknadschefer rankade sociala medier som viktigast i mediemixen, i en undersökning som Sveriges Annonsörer nyligen gjorde tillsammans med Novus.

√ Nio av tio företag svarade i en ny amerikansk undersökning att de vill satsa mer på sociala medier.

Men det framgår också att många har svårt att förstå hur nätdialogerna ska generera intäkter och integreras i affärsmodellen. Hur affärsdrivande är egentligen de sociala medierna, kan värdet mätas?

– Värdet är verkligen jättesvårt att mäta, och man ska ju komma ihåg att de kan irritera också, säger Anders Parment

– Jag är inte säker på att kunderna vill ha så mycket sociala medier, inte epostutskick varje vecka i varje fall.

GA har resurser att ge spänst till sitt nätverkande. Bilia group är suveräna på att svara på frågor på sin Facebooksida, VW group har ”på-skoj-sidor” både för Bubblan, VW 1500 och Typ 1. Fords storslagna kampanjer kunde du läsa om på förra uppslaget.

Väldigt många människor har ett förhållande till sin bil och visar gärna upp sina ögonstenar. Titta till exempel på Facebooksidan för Ford Ka, märkets minsta bil, där massvis av ägare vill visa upp sin lilla ögonsten. Därifrån länkas det vidare till andra Fordsidor, som är jätteaktiva.

– Det kan vara rätt enkla grejer utan fantastiska priser, som att skicka in bilder på sig själv och sin bil, det är kul och engagerar väldigt många, säger svenske informationschefen Ola Norberg.

Testa dig fram om du vill

Alla nya kanaler … de är inget hokuspokus utan egentligen vanlig kommunikation, om än frimodigare än vanlig marknadsföring. Men det kan väcka oro och ängslan för att kanske ramla vagnen eller att inte agera rätt. Tar det mycket tid och måste man finnas med överallt?

– Det är inte speciellt tidskrävande, det är ett relativt enkelt sätt att sprida information och kommunicera med vänner och vänners vänner. Men man måste förstås tänka till på vad man vill säga, så man ger någon form av nytta till sina fans. Man bör finnas med, tycker jag, men man måste ju inte. För oss ger det definitivt kundnytta som gynnar företaget, säger marknadschef Jerker Gustavsson på Holmgrens bil.

Det finns fler vinster, som att kunna profilera sitt samhällsansvar för en hållbar världsutveckling, eller som en attraktiv arbetsgivare; fler och fler av dina anställda ser sig om en del av en globare (digital) värld.

Har du inte börjat, men vill göra det, testa dig fram, kolla runt och be om råd. Skapa kanske en Facebooksida och öppna ett Twitterkonto.

Du kan ockå skriva en artikel om ditt företag på Wikipedia, världens största encyklopedi; uppfyller den relevanskriterierna (se wp:rel på sv.wikipedia.org) kan artikeln komma med.

Sätt av lite pengar i marknadsföringsbudgeten. Bestäm vilket mål ni har med ert sociala nätverkande, hur er närvaro ska se ut och vilken som ska ha ansvaret. Våga vara personlig, bjud aktiv in andra, dela med er och kartlägg bloggare som är intresserade av ert område.

Skapa kanske en sida på Facebook, starta ett Twitterkonto och koppla flödena till en blogg.

Och glöm inte att länka från den egna hemsidan, den är navet!

 

Men tänk om det skrivs något taskigt …

–     Så undviker du att göra bort dig i cyberrymden

Dina kunder finns där ute i de sociala nätverken. De skriver precis vad de vill om dina varumärken. Se det som en fördel!

Rädslan att folk ska skriva taskiga saker är överdriven, 70 procenten är faktiskt positivt. Läsarna fattar att det kan bli fel ibland, säger konsulten Peter Baeza som håller kurser i digital affärsteknik,

Öppenheten är den nya kvalitetsstämpeln, att utsätta sig signalerar seriositet. Turistbranschen förstod det tidigt; hotell som inte ber kunder om omdömen på sina webbplatser framstår nästan som ljusskygga. Gott företagande tål kritik. Du kan alltid tillrättalägga.

– Viktigt är att hålla en korrekt attityd och inte ge sig in i sandlådekrig. Försök aldrig dölja något, då blir det flerfalt värre, säger Baeza som ger de här råden:

l sväva inte i okunnighet om vad som skrivs om ditt företags- eller produktnamn!

– Självklart ska man bevaka bloggar och annat, både för att få kännedom och kunna svara.

Det finns många bevakningstjänster, några enkla och gratis som ”Google Alerts”, andra avancerade med värderingsanalyser som AiTellu. Här är fler: Radian6, Nielsen BuzzMetrics, Meltwater buzz, Silverbakk, Google blog search, Twingly blog search och Socialmention.

l den största faran är att orden sprids snabbt och okontrollerat. Det är ju inte dina marknadsförare som uttrycker sig, inget som har korrekturlästs eller nagelfarits av jurister – utan kanske verkstadspraktikantens eller den missnöjda kundens ord.

– Enda sättet är att släppa sina anställda lösa så de får kommunicera i olika forum, gärna förstås medarbetare som uttrycker sig spänstigt och omdömesgillt.

– Det är tryggt att formulera en företagspolicy, både för dig själv och dina anställda så de har ett stöd för vad som lämpar sig att säga och inte.

l sök upp presumtiva kunder och delta i andras forum!

– I stället för att hasta i väg med en egen community eller Facebooksida kan det vara idé att först gå dit intressenterna finns och fånga upp och delta i det som skrivs.

För en del år sedan hotades The Classic Volvo blog med stämning för att ha använt Volvos logotyp.

– I dag inser alla företag att sådant ger betydligt mer goodwill än badwill.

Att tiga kan vara guld på nätet.

– Börja med att lyssna. Varje forum har sina kommunikativa regler och normer. Det är ungefär som utomlands; det är lätt att trampa i klaveret. Starta därför inte med att basunera ut hur bra du är och tänk till en gång extra innan du uttrycker dig.

– Sedan är det dömt att försöka lura kunder; oärlighet straffar sig. Och tänk på att nyanser ofta faller bort i skrift. Kritik kan te sig hårdare än vad den i själva verket är. Det gäller också om du själv får frispel; att be en kund dra åt helsike i telefon kanske sprids till en handfull personer, en illa vald formulering på Fejan kan snabbt vara ute bland tusentals. 2

 

Nå dina kunder

i en mobil värld

EN SAK ÄR HUR du vill kommunicera med dina kunder i cyberrymden, en annan varifrån dina kunder väljer att göra det. Mobilerna har ju utvecklats till små datorer och nu har läsplattorna kommit som allt fler surfar från.

Din hemsida är visserligen inte ett interaktivt socialt medium, men värt att veta är att de ofta kan behöva omdanas till mobiltelefonformat. Sveriges största motorsajt, Bytbil, har till exempel anpassat sin egen sajt till smarttelefonerna Iphone och Android och har som affärsidé att göra samma sak med kundernas hemsidor.

Mobil-hemsidorna är designade för att läsas på de mindre skärmarna. De är enklare, mer komprimerade och lättnavigerade. Användarna kan antingen gå in på de vanliga www-adresserna och omdirigeras därifrån, eller gå direkt till en m-adress som är det nya ”förnamnet” för surfning via smarttelefoner.

– Mobila hemsidor kommer att vara ett måste 2011, de kommer att kunna täcka många behov av efterfrågade tjänster på nätet. Telefonen finns ju alltid tillgänglig och påkopplad, medan en bärbar dator måste packas upp och startas.

– Gissningsvis kommer många kunder i framtiden att exempelvis boka service från mobilen när de sitter i bilen med mätarställningen framför sig, säger marknadschef Mikael Bjurek på Bytbil.

Det finns oanade möjligheter; med hjälp av gps-positionering kan mobiler redan känna av var användarna befinner sig och ge tips och vägbeskrivning till närmaste bilhall eller verkstad.

I den nya versionen av Bytbil, som lanserades i januari, finns också en tipstjänst direkt till vänner på Facebook, ett forum som många presumtiva kunder anses kolla av betydligt oftare än sina e-postadresser i de traditionella mejlprogrammen.

Bytbil har också skapat en applikation, ”app”, för smarttelefoner och surfplattor, ett program som kostnadsfritt kan laddas ner till mobilen eller surfplattan.

Förutom till-salu-bilar har appen en ny kul tjänst; konsumenter som ser en snygg bil på stan kan fotografera registreringsskylten och direkt kopplas fram till alla liknande bilar som finns till salu på motorsajten.

Att producera en app är inte gratis; det kostar några tiotusentals kronor. Men sannolikt finns redan i dag svenska bilföretag med egna applikationer, dem återkommer vi till till i ett senare nummer av Motorbranschen.

HÄR SKA VI NÄMNA något om möjligheterna med de nya läsplattorna/pekdatorerna, varav Ipad från Apple hittills är den som har omtalats mest. Till den har finansföretaget DnB NOR skapat applikationen DealerPad, ett nytt säljverktyg för bilhandeln.

Idén är att sätta en lpad med DealerPad-programmet i händerna på kunderna som själva kan gå runt i bilhallen och i väntan på en ledig säljare svepa fingrarna över displayen och hitta all upptänklig info om företagets lagerbilar.

Programmet guidar kunden som till och med kan få ett finansieringsförslag och göra en kreditansökan om hon eller han bestämmer sig. Och säljaren kan se vilka bilar kunden har lagt upp i ”sitt garage” och därigenom följa upp intresset senare.

–      Leverantörens marknadsföringsargument är frigjord tid för säljaren, kunder som stannar längre i bilhallen och rentav avslut direkt på

Skapa succé i socialamedier

Här är 10 kom-igång-råd

1. Se & lär

Googla på exempelvis Facebook, Youtube, Flickr, MySpace och Twitter. Kolla i vilka forum ditt varumärke förekommer. Lyssna in samtalstonen innan du går in i diskussioner. Inspireras också av stora framgångsrika företag som Ikea, H&M och Lego.

2. Gå en kurs

Är du novis. Ta med dig några anställda och gå en introduktionskurs i sociala medier. Sök på till exempel ”sociala medier”, ”it-strategi”, ”strategi/pr/marknadsföring i sociala medier”. Kursutbudet är stort.

3. Formulera en policy

Engagera alla medarbetare och skriv ner ett förhållningsprogram hur du vill att dina anställda ska uppträda i olika forum när de företräder företaget. Det kan handla om att förhindra olämpliga uttalanden, stoppa spridning av känslig information, begränsa arbetstidsförluster och minska risken för dataintrång och virus. Också om hur du vill medarbetarna kan gå till väga. En gratis policymall hittar du på www.infoaction.se/sv/peters-blog/21-gratis-social-media-policy.

4. Välj rätt sociala medier-strategi

Likväl som du gör en marknads- eller medieplan, gör en strategi för sociala medier – utveckling, tidsplan, ansvarig, hur mycket pengar du vill lägga etcetera. Tänk bara på att strategin bör ha utrymme för flexibilitet.

5. Samverka med andra kanaler 

Sammanlänka engagemanget i sociala medier med dina traditionella pr- och marknadsföringsaktiviteter. Bestäm vilken kanal som ska vara lok i kampanjer. Integrera sedan alla kanaler med varandra för bästa synergieffekt. Låt sociala medier bli en naturlig del av jobbet och inte en isolerad kanal.

6. Tänk helt ny marknadsföring

Pränta in att sociala medier kräver ett helt nytt tänk; sälj­erbjudanden som fungerar i andra medier passar sällan i cyberrymden. Där måste du förtjäna dina potentiella medlemmars uppmärksamhet och förtroende. En Facebooksida, till exempel måste ha tilläggsvärden som gör att en person vill gå med och förbli medlem. Interaktivitet är a och o; det handlar om dialog, inte om monolog.

7. Börja med en Facebooksida 

En sida på FB är en bra början. Skynda långamt, bygg ett nätverk och bjud på innehåll som inspirerar och engagerar. Testa dig fram för att se vad din målgrupp gillar. Lyssna på och bekräfta dina medlemmar. Belöna ofta och kör aktiviteter. Länka från din hemsida till FB-sidan.

8. Tänk långsiktigt

Också om du kan öka försäljningen via FB och andra sociala medier – ha i åtanke att den primära funktionen är att bygga relationer.

9. Skapa fler kanaler och fans

När du känner dig trygg och tillfreds med engagemanget på Facebook, länka vidare, kanske till en blogg, en Youtube-film om den mytomspunna bilmodellen som aldrig kom ut, eller skapa Iphone-appar. Strategin är att få konsumenterna att själva sprida ditt innehåll.

10. Bevaka och mät

Bevaka regelbundet vad som sägs om ditt företag/varumärke och ta ställning till om du vill göra avancerade analyser eller enklare sökningar. Se Peter Baezas tips på bevakningstjänster på föregående sida.

Några av de mest framgångsrika bolagen inom sociala medier, bland annat Toyota, delger sina framgångsfaktorer på sidorna 8 till 18 i en rapport som du hittar på http://www.nationalcoachacademy.com/downloads/ENGAGEMENTdb_Report_2009.pdf (engelska).

 

Ola Norberg, informationschef Ford Motor Company

”Det kommer fler roliga

sociala medier-kampanjer från Ford”

Såg du Fords svenska Facebooksida i höstas? Inbjudan att tävla om en testkörning av nya Ford Focus?

Kampanjen var en fortsättning på en tidigare liknande Facebookakti­vitet i USA; 100 personer fick provköra Fies­tan – sedan låg

80 000 order inne före lanseringen.

Fords sociala nätverkande har nått Sverige och generalagenterna har förstås muskler att utveckla sig på olika internetforum.

– Snöbollar sätts i rullning och bästa spinoffeffekterna får vi genom smarta kampanjer inom sociala medier som till exempel Facebook. Därifrån sprids budskap till Twitter och bloggar och andra mötesplatser, säger informationschef Ola Norberg.

Vilket värde har det?

– Medelåldern på Fords genomsnittskunder i Sverige är fortfarande rätt hög. I sociala medier når vi yngre målgrupper. Vi hamnar på deras köplista, inte utanför.

– Sociala medier är självklart här för att stanna, de kan inte göra allt men tillsammans med traditionell pr och marknadsföring ges intressanta effekter.

– Det är inte bara produkterna vi framhäver. Det är Ford som arbetsgivare också, vi kan visa vårt samhällsansvar för en hållbar utveckling; vinstpengarna från Focuskampanjen till exempel skänks ju till välgörande ändamål. Det finns inga begränsningar.

Vad kommer härnäst?

– Med många nya produkter i pipeline vågar jag lova att det kommer många fler intressanta kampanjer från Ford.

Har du tips för nybörjare?

– Man måste vara intresserad och aktiv. Det går inte bara att öppna en Facebooksida eller ett Twitterkonto och tro att det löser sig själv. Man måste engagera både sig själv och besökarna. Det gäller att vara intressant. Och lära sig, titta runt vad andra gör och inse att allt kan göras bättre.

Vad tycker era ÅF?

– Det skulle förvåna mig om de tycker nå­got annat än att det är spännande.

*

Den nya anläggningen

Växer fram på YouTube

Efter 18 år lämnar Toyotaåterförsäljaren Bil3:an i Uppsala sina gamla lokaler. Framskridandet av det nya pampiga bygget finns att skåda i rörliga bilder på Youtube. Det var Fredrik Jansson, leverans- och hemsidesansvarig, som födde idén.

– Det var så tråkigt med informationsblad till kunderna och stillbilder på vår webbplats. Enklaste sättet att visa videoklipp var att länka till Youtube, säger han.

Som en bonus får Bil3:an interaktivitet genom kommentarer från kunder.

Varje måndag har Fredrik videofilmat framväxten av den nya anläggningen vid efyrans södra infart, från första spadtaget till taklagskransen. Bygget ska stå färdigt i mars och invigas i maj.

– Youtube-filmerna skapar relationer med befintliga kunder och ökar känslan för företaget. Jag försöker också uppdatera hemsidan ofta med mycket bilder och nästa steg är en Facebookgrupp där kunder kan chatta, se våra nyheter och ta del av erbjudanden, säger Fredrik.

– Enda nackdelen med Youtube är att man själv får reklamerbjudanden den vägen.

*

Sök på ”bilverkstäder” på Youtube och det första som kommer upp är en filmsnutt med en verkmästare från Lagerstedts bil som säger: ”Man ska underhålla sin bil för att öka livslängden, service gör man för att öka sin säkerhet […] man bör tänka på när man väljer bilverkstad att det är en etablerad bilverkstad som har funnits med ett tag, med trygghetspaket, MRF, Motormännen eller liknande …”.

Vedeby bilvård, Jopa fordonsservice, Värmdö Ek bil och plåt, Fälgfixarna i Skåne och Bilakuten i Oskarshamn finns också på Youtube – för att bara nämna några branschföretag.

Exemplen ovan kanske inte är filmer som viralt länkas vidare med blixtens hastighet och kan sprida gratisreklam till tusentals nätanvändare, men det är komplement i kommunikationen med kunderna. Besökarna kan kommentera eller klicka ”gilla”, dela på Facebook eller Twitter eller andra nätverk.

 

Holmgrens bil

”Öppenhet på nätet

är faktiskt en livsstilsintäkt”

Finns det någon ÅF med flitigare nätkommunikation än Holmgrens bil? Det börjar redan på webbplatserna. På bl a www.holmgrensbil.se finns filmklipp, länkning till Facebook och en uppmaning till besökarna att tycka till.

– Hemsidan är hjärtat, vi har 60 000 besökare i månaden, säger marknadschef Jerker Gustavsson.

Webbansvariga Linda Ehrlin håller i Facebooksidorna. Chevroletvännerna har sin egen. 800 anmälningar mejlades in för testkörning av nya Spark. En vinnare fick köra bilen ett halvår.Några andra, som fotade bilarna i trafik och la upp dem på fan-sidan, fick köra en månad. Syftet är att få ut bilarna i trafik.

– Men vi ska banta Facebooksidorna till en, vi vill samla vännerna under ett tak.

Youtubefilmerna är roliga, därför sprids de. De visar sådant som (medvetet) fått gå snett under tagningarna av tevereklamen, exempelvis när säljaren Mats Karsberg går rakt in i en skärm.

– Varannan vecka läggs nya ”bakom-kameran-episoder ut”, våra vänner får se dem först. De får info och erbjudanden före andra också.

Fördelen med sociala medier?

– De är väldigt bra för att hålla kontakt med kunderna genom dialog och engagemang. Vi får fram erbjudanden och kvitto på respons. Vi kan visa våra insatser på miljöbilsfronten och att vi skänker 50 kr per fan till välgörande ändamål.

Bennys blogg är öppenhjärtig och välbesökt … ?

– Ja, vi tror på öppenhet och ärlighet, det skapar ett förtroende som gör att kunden kommer tillbaka. Vi ser det som en livsstilsintäkt.

Hur går ni vidare?

– Facebook är det stora. Twitter tycker jag inte riktigt har slagit igenom. Vi vill finnas där vi bäst kan göra kundnytta, där kunderna t ex kan få hjälp att hitta rätt bil, jämföra och kunna boka service. Vi funderar hela tiden på var vi ska lägga energin för att få ut mesta möjliga. 2